مدرسه متوسطه دخترانه ایمان (دوره اول )
 



23 مرداد 1394

شبیه سازی

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

شبیه سازی

 

 شبیه سازی در رایانه یعنی محیطی مانند واقعیت در رایانه بوجود آوریم

 شبیه سازی :

شاید این اولین سوالی باشد که بعد از شنیدن شبیه سازی فوتبال یا Soccer Simulation به ذهن شما برسد! به طور کلی شبیه سازی در  رایانه یعنی محیطی مانند واقعیت در رایانه بوجود آوریم  و عملیاتی روی محیط شبیه سازی شده انجام بدهیم و نتیجه ی آنرا مشاهده کنیم.

 چرا شبیه سازی کنیم وقتی می شود تمام جوانب را در واقعیت بررسی کرد:

  در واقع بعضی از آزمایش ها بسیار پر هزینه هستند و حتی بعضی از آنها در زمان مورد نظر قابل آزمایش نیستند. به عنوان مثال می خواهیم روش های مختلف مدیریتی را بعد از وقوع زلزله بررسی کنیم. واضح است  که ایجاد یک زلزله ممکن نیست و حتی اگر ممکن باشد خسارتهای مالی و جانی فراوانی به همراه خواهد داشت. اینجاست که شبیه سازی به کمک ما میاد. در حال حاضر در زمینه ی مدیریت پس از زلزله هر سال مسابقاتی در سطح جهان برگزار می شود.

آیا در زمینه ی فوتبال هم مسابقاتی برگزار می شود:

بله، هر سال مجموعه مسابقاتی با نام روبوکاپ برگزار میشود که در زمینه ی شبیه سازی می توان از شبیه سازی نجات، شبیه سازی فوتبال دوبعدی و سه بعدی و شبیه سازی روبات های مجازی یا Virtual Robots  نام برد.

مسابقات اپن (open):

هر ساله در چند کشور مسابقات اپن در رشته های مختلف انجام می شود که از مناطق مختلف دنیا در این مسابقات شرکت می کنند. هر تیم اگر بخواد در مسابقات جهانی شرکت کند ابتدا باید حداقل یک بار در مسابقات اپن شرکت کرده باشد. هر ساله در کشور مان ایران نیز این مسابقات به پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که تیم روباتیک بسیار قدرتمندی هم دارد برگزار می شود و ایران در زمینه ی شبیه سازی در دنیا حرف هایی برای گفتن دارد و در شبیه سازی نجات هر سال دو تیم از چهار تیم اول جهان (یا حتی بیشتر) از ایران است .

چرا فوتبال را شبیه سازی می کنیم  در حالی که نه بازی کردنش سخت است و نه هزینه ی زیاد ی می خواهد:

شبیه سازی فوتبال دلایل مختلفی دارد که از مهمترین دلایلش می توان به تمرین هوش مصنوعی، شبیه سازی شبکه های عصبی و منطق فازی اشاره کرد . در ضمن قرار است  در آینده ی نه چندان دور تیم فوتبال روبات ها با قهرمان فوتبال دنیا مسابقه بدهد و آنرا ببرد! از آنجایی که  هنوز سخت افزار روبات ها در آن حد  پیشرفت نکرده تا به توان این مسابقه را برگزار کرد تلاش می شود تا روی تصمیم گیری روبات ها جلوتر کار می کنند .  پس یک دلیل شبیه سازی فوتبال این است که هنوز بدنه ی مناسبی برای بازی فوتبال برای روبات ها درست نشده است .

 یک بخش سرور  است که قوانین محیط در آن  قرار میگیرد و بخش دوم کلاینت است که نمی تواند قوانین را تغییر بدهد اما می تواند با توجه به قوانین محیط و اختیاراتی که دارد تصمیم گیری کند و دستوراتی بفرستد. مثلا در شبیه سازی زلزله یک سرور وجود دارد که محیط بعد از زلزله را شبیه سازی می کند، مثلا  بعضی ازمکان ها آتیش میگیرند یا یعضی خیابان ها بسته می شوند و حتی جهت باد و یا وضعیت آدم های مجروح رو تعیین می کند! و بخش کلاینت در واقع آن بخشی است که نحوه ی عملکرد آتش نشان ها، پلیس ها و آمبلانس ها رو تعیین می کند . هر تیمی که بهتر عمل کند و با کمترین خسارت بتوند محیط را تحت  کنترل خود در آورد  برنده می شود .

شبیه سازی فوتبال نیز به همین صورت است . سرور زمین فوتبال و جهت باد و تغییر موقعیت توپ و قوانین فیزیکی و خیلی مسائل دیگر را  شبیه سازی می کند و کلاینت که مسابقه بر سر بهتر شدن آن است  دستورات را به بازیکن ها  و مربی انتقال می دهد تا آن ها بر اساس دستورات بازی کنند .

در این زمینه محدودیتی وجود نداره . کلاینت به وسیله ی پروتکل UDP/IP به سرور وصل میشود در نتیجه هر زبان برنامه نویسی که این پروتکل رو ساپرت کند می تواند قابل استفاده باشد، البته اکثر تیم ها از  ++C یا Java استفاده می کنند .

 

 

تعداد مشاهده (483)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "شبیه سازی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید